Åbningstider:
  • Mandag 2. Pinsedag
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 2. Pinsedag
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00

Skjorte, 2.500 kr.

Det London-baserede mærke for underspillet elegance er fortaler for modens evne til at skabe effektiv, bæredygtig forandring.

 

Mother of Pearl er et luksuriøst modebrand til kvinder, der skaber relevant og anerkendelsesværdig bæredygtig forandring i modeindustrien. Mærket er etableret i 2002 og kultiverer en ny stil, der handler om mere end blot mode: Det går skridtet videre ved at udforske vores miljømæssige aftryk samt lære os, hvordan vi sammen kan gøre mere. 


Bæredygtighed er en essentiel del af Mother of Pearls kerneværdier, som bygger deres holdning på, at design ikke behøver være på bekostning af hverken miljø eller etiske værdier eller vice versa. Mother of Pearl er et nyt brand i ILLUM, der deler dedikationen for at skabe en ny definition af hvad moderne luksus er i dag. Mærket har kreativ direktør Amy Powney i spidsen. Powneys rejse hos brandet er gået fra at feje stofrester op fra gulvet til at tage styringen 13 år senere. Hun har videreudviklet Mother of Pearls mission til at involvere mere samarbejde med det kreative miljø om, hvordan modeindustrien kan reducere dens miljømæssige påvirkning. 


Og hvis du synes brand Mother of Pearl lyder bekendt, er det fordi mærket bestemt ikke er fremmed for det danske publikum. Til Copenhagen Fashion Week i 2019 præsenterede brandet nemlig den bæredygtige kollektion No Frills i forlængelse af Copenhagen Fashion Week’s bæredygtige initiativer. I anledningen af Mother of Pearls ankomst i ILLUM, fangede vi Powney til en snak om bæredygtige tiltag, skiftende perspektiver og hvad hun beundrer mest ved København. 

Mother of Pearls etiske værdier er tæt forbundet med kreativitet: Hvordan forsikrer du at begge dele er lige vigtige? 
Bæredygtighed betyder ikke at du må ofre hverken kreativitet eller æstetik. For mig handler det om at gentænke og reevaluere den måde, vi arbejder på. Jeg kan selvfølgelig ikke tale på vegne af andre brands og designere, men jeg tror, det vil hjælpe, hvis vi alle tager et skridt tilbage, inden vi skaber et nyt produkt og stiller os selv nogle spørgsmål: Er der måder hvorpå vi kan forbedre vores design og funktionalitet? Benytter vi de bedste materialer tilgængelige? Hvad vil forbrugeren gøre med produktet efter brug? Kan vi på nogen måde tilbyde eller promovere en service, der kan forlænge tøjets levetid? Hvornår og hvor bliver det produceret, og er der nogle huller i produktionen, vi ikke kender til? Hvis vi alle sammen stiller flere spørgsmål og reducerer hvor meget vi producerer, tror jeg det vil have en positiv effekt for både brands, forbrugere og ultimativt: Planeten.

 

Du har tidligere præsenteret din No Frills kollektion i København. Hvad beundrer du mest ved byen? 
Jeg beundrer virkelig den skandinaviske tilgang til livet. Det virker til, at der er en oprigtighed bag det at skabe langvarigt design, og meget omtanke og opmærksom går ind i hver eneste detalje. Det skinner også tydeligt igennem i butikker, caféer, kontorer og i hjemmene. I forhold til mode er jeg meget inspireret af Cecilie Thorsmark, direktør for Copenhagen Fashion Week. Hun har en modig tilgang til at gøre modeugen meget mere bæredygtig samt give brands de incitamenter, som de behøver til at tage mere ansvarlige valg. Jeg tror, det er vejen frem og håber, at andre internationale modeuger vil følge trop.
 

Der har været mange voldsomme skift i verden i år, både via pandemien, klimakrisen og kampen for borgerrettigheder. Hvad tager du med dig fra 2020 i din vision?
Det er en betydningsfuld tid for den verden vi lever i, og det føles helt mærkeligt at leve i boblen som nybagt mor. Jeg er stor fan af positiv kommunikation, der inspirer til forandring, men sommetider er sandheden bare den, at jeg ikke helt forstår menneskeheden. Det er ofte forgæves at efterlade problemerne til de højere magter. Jeg tror i stedet, at den bedste chance, vi har for at være bedre mennesker, er ved altid at tænke før, vi handler. Hver krone du bruger er en stemme for den verden, du ønsker at leve i. Jeg tror, at uddannelse og handling er vigtigt at tage med sig fra denne periode. Daglig handling vil i sidste ende bringe den største forandring.

 

Du er fornyligt blevet mor – tillykke! Har det at blive forælder ændret dit perspektiv på ting? 
Ja, helt bestemt! Jeg holder endnu mere af alle dem tæt på mig og føler mig mere engageret i tid med min familie. Jeg tænker mindre på livsbeslutninger, men mere på bæredygtige forandringer. Jeg tror, vi alle er nødt til at tænke en langsommere og mere lokal tilgang ind i vores liv. Og den positive påvirkning, det vil have på planten er enorm. Jeg har altid elsket sætningen: ”No one can do everything but EVERYONE can do something”, hvilket føles endnu mere relevant i dag med min lille ny i verden og et ønske om at bevare planten for hende og alle uskyldige, fremtidige generationer. 

Find Mother of Pearl's Pre-Fall '20 kollektion på 2. etage.