Den garvede modekender er uden tvivl fortrolig med ANNI LU. Det danske smykkemærke er især kendt for sine delikate perlearmbånd, der pryder kvinders håndled verden over. “Jeg havde gennem længere tid følt, at der manglede et smykkebrand, som fangede de aktuelle tendenser og fulgte mere med moden. Det var det, jeg gerne ville med ANNI LU,” fortæller Helle Vestergaard Poulsen. Tilbage i 2013 skiftede hun titlen som Art Director på kvindemagasinet Alt for Damerne ud med iværksætterrollen i sit eget nystartede smykkefirma ANNI LU. Her designer hun finurlige smykker, der både er rige på farver og detaljer, og som – trods detaljerigdommen – giver plads til bærerens egen personlighed. Inspirationen får hun fra alverdens ting, rejser og omgivelser – samt fra farver og farvekombinationer, som dermed bliver en vigtig del af mærket. “Jeg elsker farver og er dybt fascineret af den måde, hvorpå man kan skabe helt nye universer ved at kombinere farver på forskellige måder,” siger hun. For Helle er smykker et udtryk for personlig stil, og det at turde vove sig ud i nye og anderledes kombinationer. ANNI LU imiterer derfor ikke et traditionelt smykkemærke, men forsøger derimod at skabe et univers, hvor man selv mikser og matcher smykkerne på kryds og tværs – alt efter smag. “Vi tænker faktisk ikke på ANNI LU som et smykkemærke, men mere som accessories man matcher til sin egen personlige stil, “ forklarer Helle. Hendes ambition er da også at enhver, som bærer smykkerne føler, “at de er designet lige præcis til dem”.
ANNI LU startede egentlig som et hobbyprojekt, men i takt med at smykkerne voksede i popularitet blev barren for firmaet også sat højere: ANNI LU skulle ud og leve. For smykkedesigneren var det vigtigt, at mærket blev forhandlet de bedste steder. Det skandinaviske markedet stod øverst på listen – og da først det var erobret, gik turen videre til det store udland. I dag tæller ANNI LU forhandlere som både ILLUM, Selfridges, Browns og Harvey Nichols samt online-mastodonter som Farfetch og Moda Operandi. Den store vækst har også betydet, at ANNI LU har vokset sig til et sandt familiefirma nu, hvor Helles mand Morten i 2018 er indtrådt som medejer og adm. direktør. “At ANNI LU er vokset så meget, og det at vi nu ligger i de bedste butikker verden over, havde jeg aldrig turde drømme om. Og slet ikke at både min mand og jeg kan arbejde fuldtid med ANNI LU,” siger Helle dybt taknemmelig for mærkets succes.
Men skønt ANNI LU har vokset sig langt større end de oprindelige perlearmbånd i alle regnbuens farver, så er perler og referencen til en ’laid-back beach culture’ stadig mærkets pulsåre. “Vi bruger perler, fordi de er vildt sjove og kan mikses i utallige variationer med forskellige farver, størrelser og materialer,” fortæller Helle og tilføjer: “Selvom vi nu har en del styles, hvor perler ikke er det bærende element, så forsøger jeg altid at få perler ind i designet, da det bare gør smykker sjovere og mindre højtidelige.” Og for designeren er det lige netop, hvad ANNI LU er: Sjov og fuldkommen uhøjtidelig.