Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Det japanske livsstilsbrand MUJI anlægger i samarbejde med Bybi, Boe Sallingboe og CityLawn to bistader og en 40m2 stor nordisk blomsterhave på toppen af ILLUM, der fra sommeren 2021 skal producere honning til salg i MUJIs flagskibsbutik på 4. sal af det ikoniske varehus.

 

Siden åbningen af MUJIs flagskibsbutik på toppen af ILLUM i 2020, har det været en mission for det japanske livsstilsbrand at involvere sig i, og give tilbage til, det lokale samfund. Derfor har butikken også haft dedikerede markedsdage til lokale iværksættere og håndværkere, som har fået mulighed for at vise produkter frem og fortælle deres egne historier til MUJIs kunder. I starten af maj flyttede to bifamilier ind på toppen af ILLUM i en nyindrettet have, som er anlagt i samarbejde med havearkitekten og forfatteren Boe Sallingboe.

Om initiativet siger Toshihiko Tanaka, Managing Director hos MUJI Denmark ApS:

 

"Den globale - og lokale miljøpåvirkning har altid været vigtig for MUJI. Når vi går ind i et nyt marked, undersøger vi altid mulighederne for lokale aktiviteter, der understøtter miljøet positivt og bidrager til det lokale samfund. Derfor er vi glade for at være en del af dette spændende projekt, der i samarbejde med Bybi, Boe Sallingboe, CityLawn og ILLUM sætter fokus på miljøpåvirkninger i hjertet af København.

Den socialøkonomiske virksomhed Bybi har eksisteret siden 2009 og arbejder for en bedre by for bier, blomster og mennesker. De omkring 150 bikolonier er fordelt på 30 lokationer i og omkring København. Bierne og deres honning bliver inddraget i aktiviteter med sociale projekter, skoler, virksomheder og kulturlivet.

 

"Nar vi københavnere spiser honning, kan vi sige tak til bierne ved at plante blomster til alle bestøvningsinsekter. På denne måde bidrager vi til en rigere by for alle bestøvningsinsekter og en smukkere by for os mennesker. Det handler om at bidrag positiv til vores lokalmiljø og gøre honning til noget vi laver sammen", siger Oliver Maxwell, grundlægger og direktør i Bybi.
 
"Vi er spændte på at føje to bistader til toppen af ILLUM og derigennem bidrage til et nyt omdrejningspunkt for en rigere bynatur og et bedre samfund."

De to nye bifamilier flyttede i starten af maj ind i en 40m2 stor have, der er anlagt på taget af ILLUM. Haven er beplantet med nordiske urter og planter, der laver et blomsterflor fra tidligt forår og ind i det sene efterår med enkelte planter, som sender et kærligt nik til MUJIs japanske rødder så som den smukke magnolie. Det vil være muligt for nysgerrige sjæle at kigge ud til bistaderne og de blomstrende planter, når de besøger MUJI på 4. sal.

 

"Vi er meget stolte over MUJIs tiltag, som ikke blot understøtter vores ønske om at støtte op om det lokale samfund, men samtidig også skaber en ny og helt unik oplevelse for vores kunder i ILLUM, der får mulighed for at opleve de flittige honningbier på nært hold og støtte Bybis sociale arbejde, når de køber et glas honning i MUJIs butik", udtaler Lars Møller Nielsen, Marketing Director i ILLUM og tilføjer: "Samarbejdet med MUJI og Bybi er helt i tråd med vores mission om konstant at udvikle ILLUM som en international shopping destination inden for luxury retail og være first movers i udviklingen af enestående oplevelser og begivenheder for vores besøgende."
 

Det forventes at MUJI Copenhagen Honey kan købes i løbet af august 2021, hvor honningen vil blive solgt i MUJIs store fødevareafdeling, der byder på lokale - og japanske madvarer.

Nu: Besøg MUJI x Bybi haven i ILLUM på 4. etage.