Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00

Mark Tan skjorte, 2.500 kr.

Vi mødte sangerinden i hendes hjem for diskutere stil, at forfølge ukonventionelle musikalske veje, og hendes valg, at leve uden frygt.     

 

For Pernille Rosendahl, tidligere forsanger i bands som Swan Lee og The Storm, er materielle ting oftest til hindring for hende som kunstner. “Hvis jeg skal sidde og tænke på, at jeg skal betale en dyr bil eller en dyr lejlighed, så indsnævre jeg min mulighed for at skabe. Jeg vil simpelthen ikke tænke på penge,” siger hun. Det derfor heller intet problem for sangerinden af skille sig af med de ting, hun allerede ejer. For hende, handler hendes valgte levebrød hverken om penge eller berømmelse, men om magien ind i at række i hendes kreative kraft, og trække noget ud, der er aldrig er hørt før. 

Da vi møder sangerinden i hendes lejlighed, på en stille vej på Frederiksberg, er indretningen minimal og væggene nærmest nøgne. Som hun forklarer, handler det om at skabe en balance mellem et rum tomt for ting, og et hoved fyldt af tanker.  

AHW-Pernille_4.jpg

Custommade skjorte, 1.099 kr. Balenciaga bukser, 6.375 kr. ATP Atelier taske, 3.350 kr.  

Hvad er vigtigt for dig, når du skal skabe rammen om dit hjem?
Jeg har altid haft det sådan, når jeg skulle flytte ind et sted, at jeg skal kunne mærke, at der har været en form for ånd. Da jeg flyttede ind her, var det et dødsbo, som så helt anderledes nu, men her var bare en enorm fin stemning. Jeg er ikke sådan en, der propper mit hjem. Jeg kan godt lide ikke at have så meget, for der er så meget inde i mit hoved. Så det er rart at omgivelserne er enkle. Farver påvirker mig utroligt meget. Jeg har en god veninde, som er fuldstændig farvenørd. Hun har virkelig været en god inspiration til, hvordan humøret det får det af farver. 

 

Det er også dejligt at se, hvordan du nærmest ingen hvide vægge har.
Ja, men de er heller ikke så invasive farverne. Der er mange i dag, som er enormt modige med meget vilde farver. Jeg har også haft andre farver, men jeg kan bare godt lide, når det er ligesom om, at man får et kram af rummet. Så arbejder jeg rigtig meget, og jeg arbejder rigtig meget hjemme. Når jeg laver projekter, så hænger der papirer på alle væggene. Jeg bruger væggene som en stor opslagstavle. Så derfor har jeg også brug, at der ikke er så meget på dem. 

 

Er der noget her du har en tilknytning til, som du aldrig ville skille dig af dem?
Jeg har det egentlig grundlæggende sådan, at jeg knytter mig ikke særlig meget til ting. Det har jeg aldrig gjort. Jeg har heller ikke svært ved at skille mig af med ting. Jeg er meget taknemlig for de ting, der har været i min varetægt i gennem livet, og jeg har det også fint med at sende dem videre. Så jeg vil sige det eneste i mit hjem, hvis huset brændte en dag, det er et maleri, som er det eneste, jeg har arvet fra min far, og det er fordi det er et arvestykke. Men alt andet har jeg egentlig et let forhold til. 

AHW-Pernille_3.jpg

Hvordan startede din interesse for musik?
Jeg var faktisk en virkelig late bloomer, fordi jeg først debuterede med mit første orkester, da jeg var 29. Så jeg kom rigtig sent i gang, og jeg var ikke sådan én, der vidste fra jeg var helt ung, at jeg gerne ville spille musik. Det var virkelig noget, der kom gradvist, og det tog lang tid at modne den drøm og det arbejdsliv. Det at være musiker er et lidt sært arbejdsliv, fordi det er så uforudsigeligt. Det kræver at man har mod på et liv som er meget omskifteligt, og som hele tiden ændrer sig. Det ene år kan du tjene penge. Det næste kan du tjene intet. Det kræver en speciel psyke at leve som musiker, hvilket også gør at man er holdt meget i live, fordi man skal hele tiden have tentaklerne ude og være i kontakt med, hvor man skal hen, for at blive ved med at være relevant som kunstner. 

Lovechild 1979 kjole, 3.200 kr. Saint Laurent støvler, 10.450 kr. 

Føler du at det er noget du har skulle lære dig selv?
Jeg har altid haft kimen inde i mig til, at jeg godt kunne det, men jeg tror vitterligt ikke at det er for alle. Jeg kunne ikke forestille mig at leve på andre måder, men når mennesker kommer tæt på mig, så synes de, at jeg lever et meget underligt liv. I mange år, har jeg levet et mere konventionelt musikerliv med at spille koncerter og udgive plader, hvor de senere år, er jeg gået ind i nogle nye typer projekter. Jeg har lavet mit første stykke til Århus Teater, som har premiere til januar, og som handler om Danmark. Det er nærmest en installationsforestilling med et stort internationalt dansekompagni og en arkitekt, som har lavet scenografien. Vi prøver, at lave noget, der involverer publikum i en følelse af, hvad Danmark er. 

 

Det lyder spændende. 
Jeg tror, det bliver vildt sjovt. Jeg arbejder mere og mere projektorienteret, og udvider mit felt kan man sige. Så fra musik og ud i alt muligt andet. Jeg skal også lave et velvære værk nede på Lolland med den samme arkitekt. Vi skal skabe et kunstværk ude i skoven, som skal stå der i tre år. 

 

Så du tager din rejse med musikken videre?
Ja, det er det med at udvide kunstarten lidt. Det er jo enormt endimensionelt at spille musik, så det med at trække det ud i nogle andre dimensioner. Jo ældre jeg bliver, jo sjovere synes jeg det er. 

AHW-Pernille_1.jpg

Totême skjorte, 4.200 kr. Totême bukser, 3.950 kr. 

Hvad vil du sige den bedste del af dit job som sangerinde er?
Der er to ting, som jeg er virkelig glad for. Det er jo ret magisk, hvor musik kommer fra og hvor sange, toner, og tekster kommer fra. Det er magisk hver evig eneste gang man skriver en sang. Den er ikke lavet før. Altså det med, at man skaber noget, der er unikt og originalt, det kan stadig virkelig blæse mig omkuld i mit eget arbejde. Det synes jeg simpelthen er så blæret. Så det er jeg meget taknemlig for, at jeg får lov til. Det andet det er, at jeg er meget orienteret omkring de mennesker, jeg arbejder sammen med. Det med at skabe et hold af mennesker, hvor man rejser sammen ind i det, vi nu skal. Og det ændrer sig, fordi nogle gange skal man sige farvel til nogen og goddag til nogle nye. Der har jeg nogle principper med, at jeg sørger for at arbejde meget bredt aldersmæssigt. Sådan at ham, der faktisk er den vigtigste, ud over min musiker, han er 23 år. Ham fandt jeg, da han var 19. Han er ekstremt dygtig til at skabe nye koncepter omkring, hvordan man laver koncerter. Så det har vi gjort sammen. Det har vi modnet sammen. Hele tiden, at prøve at tænke, hvor har man lyst til at få et møde, som involverer musik. 

 

Så I arbejder mod mere intime koncerter?
Vi har virkelig prøvet at nørde, hvordan skaber man intimitet og hvordan skaber man nærhed i relationen til publikum. Det at stå på Grøn Koncert eller en festival, det én form for oplevelse, hvor det har jeg bare prøvet i så mange år, at i dag, der synes jeg det er sjovere at rive folk lidt rundt i noget anderledes. Og tit, hvis de skal ind til en oplevelse, hvor de ikke rigtig ved, hvad de får, og de ikke ved, hvordan de skal opføre sig, så kommer man i et lidt usikkert rum, som publikum, og det gør at man åbner hjertet lidt hurtigere. Jeg har virkelig fået meget ud af, at prøve og skubbe lidt til mit publikum. 

AHW-Pernille_5.jpg

Har du et motto eller et ordsprog, du lever efter?
Hvis jeg skal sige, jeg lever efter et princip, så er det, at jeg prøver at leve uden frygt. Jeg prøver at gå ud af min dør, hver morgen og sige: Gad vide hvad dagen byder mig i dag. Og så tage imod det, som kommer. Jeg tror grunden til, at det har været vigtigt for mig, hænger sammen med, at jeg har så usikker en tilværelse, så hvis jeg skulle gå rundt og være bange for, at jeg ikke kunne betale mine regninger, eller for at jeg ikke kan leve af det, jeg laver, så tror jeg, man ville blive lammet i sin virkelyst og i nerven. Og derfor har jeg måtte beslutte mig for at sige, jeg vælger at leve uden frygt, og så tager vi, det der kommer. Så vi må klare det, og jeg har altid klaret den, men jeg tror det handler meget om indstilling. 

Acne Studios blazer, 4.500 kr. Norse Projects skjorte, 1.200 kr. 3.1 Phillip Lim nederdel, 3.400 kr. 

Det er en virkelig dejlig indstilling at have. 
Før jeg boede her, var jeg sammen med min søn Tristians far, og boede vi i et lille hus ude i Hellerup. Helt vidunderlig kernefamilie. Så gik vi fra hinanden, og jeg tænkte, nu vil jeg bare noget helt andet. Så flyttede jeg i en toværelseslejlighed med en dreng på syv år, og det skulle bare lige være et hurtigt hop. Men vi endte med at bo der i tre år, og vi omtaler det som den bedste tid vi har haft, fordi vi var så tæt på hinanden. Vi havde ingenting. Vi havde heller ikke særligt mange penge i den periode, men jeg tror den forandringsvillighed, og det med at kunne favne og sige, nu er jeg her, og så længe jeg er sammen med de mennesker jeg elsker, så finder vi det positive i det. Jeg tror det, at praktisere noget taknemlighed for nuet. Det er også derfor jeg har det sådan, hvis jeg skal skille mig af med alle de her ting og rykke ned i en toværelses igen, det kan jeg godt. Det er ikke noget problem. Hvis man ikke har en angst og frygt for at få taget ting fra sig, så er min oplevelse faktisk, at så får man enormt meget. Så kan man få enormt meget rigdom på alle mulige planer.  

 

Fordi man gør plads til det, tænker du? 
Ja. Mit arbejdsliv er ekstremt afhængigt af, hvor meget jeg kan være i kontakt med mig selv, og hvor frit jeg kan skabe. Og når jeg skaber frit, så er det der det bliver bedst. Jeg kan ikke sidde og være bange for, hvordan livet skal gå. Jeg er nødt til at være fri i det. 

Hvis vi tog et kig i dit klædeskab, hvad ville vi så finde?
Så ville man finde faktisk utroligt traditionelt tøj. Man ville finde mange cowboybukser. Man ville finde rigtigt meget joggingtøj. Du ville finde et ret klassisk klædeskab. Til gengæld så kan jeg godt lide, hvis det er god kvalitet. Tøj er ekstremt humørbetinget, men jeg tror efterhånden, at jeg har det sådan, at det tøj jeg har i mit skab, det føler jeg faktisk, jeg kan stå op og tage på uden de store problemer, fordi jeg har fået ryddet væk i alle hjørnerne. Så der er fred og ro i tøjskabet. Når jeg åbner det om morgen, så har jeg lavet fred med det, der er derinde. 
 

AHW-Pernille_6.jpg

Totême tørklæde, 1.500 kr. Loewe taske, 6.375 kr. 

Er der forskel på din stil fra når du er på scenen og bare herhjemme?
Grundlæggende har jeg den filosofi, at man kan godt gøre lidt mere ud af sig selv, når man skal op på scenen. Men jeg kan sagtens gå på scenen i et par cowboybukser og en skjorte, fordi der er også noget skønt i, at man ikke adskiller sin person og sin stil. Det gjorde jeg mere, da jeg var yngre, men i dag flyder det helt klart mere sammen. Jeg tror, det handler om, at tøj gør virkelig noget ved én. Hvis jeg valgte at tage en kæmpe stor lyserød-flødeskums-kjole på, så tror jeg bare at jeg ville føle, at den kom ind med mig. Jeg slapper af, hvis jeg har det godt, så er det der jeg kan levere. Hvis jeg kom ind i noget, der var meget larmende, at så ville jeg stå og tænke over, at jeg har en kæmpe stor lyserød-flødeskums-kjole på. Derfor er jeg faktisk blevet en lille smule konservativ, kan man næsten sige, i mit tøjvalg, fordi så føler jeg, der er mere plads til personen. 

 

Har du noget du gør for at koble fra?
Jeg kan godt lide at gå. Der kobler jeg enormt godt fra. Jeg tror i virkeligheden, det er noget min psykolog hun har lært mig. Det med at gå og holde sin mund, og så kigge op i stedet for at kigge ned eller hen. Det med nogle gange at kigge op i himlen, op i træerne eller på blomsterne. At finde ro for mig, det er når sindet kan vandre. Det gør mit sind bedst, når kroppen er i gang. Og det kan være alle steder, jeg går en tur. Jeg går rundt i København, og jeg nyder utroligt meget at gå rundt i København. Gaderne er så fine at gå i, der er rigeligt at kigge på. Det er en meget smuk by, vi bor i.  

Editorial staff

Fotograf: Polina Vinogradova