Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
AMI blazer 4.750 kr., Ganni strik vest 1.399 kr., AMI bukser 2.550 kr.
Den kendte danser og koreograf åbner dørene til sin hyggelige københavnerlejlighed, der er indrettet med plads til børn og masser af gæster for øje. 

 

I Toniah Pedersens liv er der ikke to dage, der er ens. “Jeg står op, mediterer og laver øvelser. Derfra er min dag ikke mere typisk, for mit arbejde er simpelthen så forskelligt,” fortæller hun. Toniah er danser helt ind til knoglerne, og det er tydeligt at se, hvordan bevægelse er hendes foretrukne sprog, når armene igen og igen ryger i vejret, hver gang hun skal forklare sig. 

Første gang verden for alvor stiftede bekendtskab med den smilende danserinde, var da hun flyttede fødderne til beatet af 90’er ikoner som Biggie, Mary J Blige og D’Angelo, som hun rejste jorden rundt med. I dag har hun base på Vesterbro, hvor hun bor med sine to børn og hunden Koda. Til dagligt trækker hun i trådene fra kulissen som koreograf for diverse shows, reklamefilm og teaterforestillinger, og så hjælper hun kendte artister, håbefulde sangere og nydansere med at stå skarpt på en scene i blandt andet TV programmer som X Factor og Vild Med Dans. 

Rains jakke 599 kr., 3.1 Phillip Lim skjorte 3.000 kr., Halo bukser 699,95 kr., 
&Tradition FlowerPot VP9 bordlampe 1.195 kr. 

Hvordan vil du beskrive dit hjem? Hvad er inspirationen og referencerne bag?
Jamen, jeg bor i en gammel københavnerlejlighed, så jeg har valgt at bibeholde den stemning. Der er stadigvæk stuk i loftet og rosetter og gamle trædøre og paneler, så det er meget rustikt. Og så har jeg valgt at indrette det til et sted, hvor der er plads til børn og mange mennesker. Her er fyldt med ting, jeg har samlet gennem årene, så jeg ville ikke sige, at der er en bestemt stil. Det er bare sådan lige, hvad jeg er faldet over og har syntes var pænt. Der er ikke på den måde tænkt i skarpe linjer og design, men mere i hygge.

Er der noget i dit hjem, du har en særlig tilknytning til, og som du aldrig vil skille dig af med?
Jeg arvede en bænk fra min mormor, da hun gik bort. Den er 200 år gammel, og hun er vokset op siddende på den. Min mor er vokset op siddende på den. Jeg er vokset op på den. Mine børn er vokset op på den. Så den skiller jeg mig ikke af med. 

Du har både boet i forskellige lande og rejst meget, så hvad giver dig følelsen af hjem? 
Det er det at komme hjem og føle, at man er omgivet af ting, man holder af. Noget man selv har indrettet og bygget op. Jeg tror, det er følelsen af hjem. Altså jeg føler mig aldrig hjemme, hvis jeg træder ind på et hotelværelse. Jeg synes det er pivlækkert, men det er ikke, fordi jeg føler mig hjemme. Så det er jo den der følelse af, at det er mit. 

Hvad elsker du mest ved København?
Jeg elsker sommeren. Jeg rejser aldrig om sommeren, fordi jeg elsker at være i Danmark og især i København. Det er bare et helt andet liv. For det første så er der ikke så mange københavnere, for de er allesammen rejst, så her er en anden ro. Og så kan jeg bare godt lide hele havne-, strand- og parkmiljøet. Cafelivet og restauranterne. Det hele lever bare. Det bobler. Det holder jeg utrolig meget af. Og så synes jeg, at København er en vanvittig smuk by om sommeren. 

Hvad er dit frirum?
Jeg finder frirum nogle gange, når jeg står og underviser. Så finder jeg frirum, når jeg bare danser for mig selv eller med min datter. Men jeg finder også frirum ved at gå ture med ungerne og tage på ferie med dem. Det med bare at tjekke ud et øjeblik og bare være sammen. Det er også et frirum. Min familie.   

Hvordan startede din interesse for dans og hiphop? 
Jeg har altid danset. Jeg elskede bare at danse og bevæge mig. Min interesse for hiphop kom først rigtigt, da jeg mødte en dansetrup herhjemme, der hed Out of Control, som helt klart var banebrydende inden for den genre i forhold til at putte det på kortet. Dermed ikke sagt, at der ikke var nogen før dem, for det var der, men de var ligesom dem som virkelig gjorde det mainstream herhjemme. Der kom jeg med, og dansede sammen med dem, og på den måde blev jeg indlemmet i hiphoppens verden. 

Har du et ordsprog, du lever efter? 
Go with the flow – det har jeg altid gået med. Det er lige så meget for at minde mig selv om det der med, at i stedet for altid at skulle kende svaret på alt, hvad man begiver sig ud i, så skal man en gang i mellem bare overgive sig, og bare gå med flowet, og ligesom se, hvor det bringer én hen. Vi vil meget gerne vide, hvad facit er, inden vi begiver os ud i et eller andet. Vi er ikke meget for at kaste os ud i noget, vi ikke kender til. Så det er sådan en, jeg kører efter.    

Hvilke items vender du altid tilbage til i din garderobe?
Noget jeg bliver ved med at komme tilbage til er nok Henrik Vibskov. Og det er fordi, hans print og design er så finurlige, så ud over at jeg synes, at det er super fedt, så er der også noget humor i det, som jeg godt kan lide. Og så er der jo træningssættet, for det er det, jeg arbejder i. Det duer ikke at stå og sige 7,8 i et par stramme cowboybukser. 

Hvordan er din arbejdsproces?
Det er et samarbejde med danserne, så processen er meget forskellig. Jeg har ikke en go-to bog til at sige, vi starter hér. Danserne joker altid med, at jeg er hende, der to minutter før et show siger: “Du skal lige spejlvende det der, og for øvrigt bliver du nødt til at dreje på det her sted i stedet for at hoppe”. Så jeg er hende der, som arbejder lige til sidste sekund. 

Du arbejder meget ud fra din intuition?
Det er sindssygt intuitivt. Det er med maven det hele. Jeg er for eksempel heller ikke så god til det med tekster. Når jeg skal instruere, og de har de der manuskripter, hvor de skal sidde og snakke og alt det der, så er jeg jo ved at dø, for det kan jeg slet ikke fordrage. Jeg kan ikke holde fokus i så lang tid, når folk bare snakker og snakker, men hvis vi skal putte krop på, så er jeg med igen. Men en monolog, der vil jeg jo dø langsomt, hvis jeg skulle lave sådan noget. Jeg ville ikke engang kunne finde ud af det.

Toniah_Illum_21_58653.jpg
Carhartt bluse 800kr., Carhartt bukser 800 kr. MK studio kop 300 kr. 

Hvordan du får musikken og dansen til at spille sammen?
For mig er musikken, hvad manus og ord er for en skuespiller. Jeg kan lytte til musik, og så får jeg bare billeder inde i mit hoved. Jeg kan godt lide at lave dans til musik og tekst. Altså hvor musikkens tekst fortæller en historie. Det elsker jeg. Da jeg boede i USA, der oplevede jeg, at de gjorde det meget. Men også når man går tilbage til de afrikanske stammer, er deres danse alle sammen et symbol for et eller andet i deres hverdag, som de skal gøre, beder til eller håber på. Det har alt sammen et billedsprog bare i form af dans. Det kan jeg godt lide. 

Hvor finder du inspiration?
Hvis jeg ved, at jeg har et job ude i fremtiden, så går jeg bare og samler inspiration, hvis jeg får øje på noget eller hvis folk sender mig noget. For eksempel forleden, da jeg havde en workshop, blev jeg sindssygt inspireret af at se på folk, som ikke er dansere, og hvordan de bevægede sig. For der var pludselig nogle nye udtryk og nye måder at gøre tingene på, og det var interessant, så det blev lige proppet ind på lagerhylden til fremtidige projekter. Så det kan være alt. Det kan også være, at ungerne kommer og viser et eller andet åndssvagt klip, men så er der et eller andet lige i det klip, som jeg kan bruge. Det kommer bare lidt flyvende, synes jeg. Lige pludselig så starter der en tanke, og så kører lokomotivet bare oppe i hovedet. Det er også derfor, at jeg bliver nødt til at lægge telefonen og computeren væk. Altså nogle gange isolere mig lidt for ikke at blive bombarderet. Men det sjove ved det er, at når jeg så gør det, så går min egen hjerne bare i gang. Så producerer den bare. 

Kedsomhed har ofte den effekt på kreative mennesker… 
Ja, det er mere bare en kanal for let’s go. Da alt lukkede ned for 1,5 år siden, havde jeg mega nedtur i to uger. Jeg blev lukket ned i et halvt år frem. Alle jobs jeg havde blev bare fjernet, så jeg havde det lige sådan: Hvad er jeg, når jeg ikke arbejder? Og så gik der ti dage, hvor jeg lige nåede at have en nedsmeltning, og så tog min hjerne jo bare over. Hele det der drive jeg har, det tog bare over, og var sådan lidt: Nedlukning? Pfft. Vi kører. Og så poppede alle mulige nye idéer op, og så gik jeg bare i gang med dem i stedet. Jeg har blandt andet fået lokaler, hvor dansere kan komme og træne, og hvor der vil blive afholdt events af alle mulige slags, som alle sammen fremhæver dansen. 

Toniah_Illum_21_58741.jpg

Hvordan var det pludselig at stå i sådan en situation?
Altså det er endt med at være super fedt, for jeg har jo bare bevist endnu en gang over for mig selv, at selvom verden går i stå, så behøver jeg ikke at gå i stå. Jeg behøver ikke at stoppe bare fordi alt andet stopper. Og at jeg så kan udkomme med nogle af de ting, som jeg har gået og drømt om, men som jeg bare ikke har haft tid til at kunne gøre, fordi jeg havde så meget arbejde. Så jeg er endt et godt sted. 

Hvad er på din playliste denne sommer?
Der er ikke rigtig noget, der kører på repeat. Jeg kan godt lide at explore, så når jeg finder en sang, så putter jeg den på radio på Spotify, så bliver jeg lige pludselig introduceret til 87 andre ting. Men der er en playliste lige nu på Spotify, der hedder ‘Enjoy Yourself’, og den kan jeg godt lide. 

Henrik Vibskov kjole 2.520 kr., Carhartt bukser 800 kr. 
Tiffany & Co halskæde 10.900 kr. 

Editorial staff

Fotograf: Petra Kleis