Åbningstider:
  • Mandag 2. Pinsedag
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag Grundlovsdag
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 2. Pinsedag
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag Grundlovsdag
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Fra at sy Barbie tøj med sin mor til at designe for en af Norges mest interessante kreative produktioner. Maria Skappel Holzweiler er modedesigner 150 procent og hendes mærke er klart bevis. 


Det norske mærke Holzweiler, kendt for dets rene linjer og funktionelle design, er en sand familievirksomhed. Grundlagt tilbage i 2012 af søskende-duoen Susanne og Andreas Holzweiler med en kollektion af luksus tørklæder, som de hurtigt udvidede til at inkludere både dame- og herretøj. ”Andreas og Susanne så tidligt, at de ikke kunne nøjes med bare at lave tørklæder, så de besluttede, at begynde at lave tøj i 2013,” fortæller Maria Skappel Holzweiler, modedesigner og Andreas Holzweilers kone. Skappel Holzweiler trådte ind i mærket som chefdesigner et år efter dets lancering. ”Jeg følte mig faktisk ikke klar,” erkender hun. ”Men jeg kunne ikke holde mig væk, så jeg deltog i det første møde, og jeg var været en del af det lige siden.” Skappel Holzweiler havde kun netop færdiggjort hendes studier få år forinden, og var derfor stadig i begyndelsen af hendes karriere. Men da hun forlod hendes første job i kommerciel mode, og samtidig var sikker på, at hun en dag ville arbejde sammen med hendes mand, faldt brikkerne i hak for den unge norske designer.

 

”Jeg følte mig faktisk ikke klar. Men jeg kunne ikke holde mig væk, så jeg deltog i det første møde, og jeg var været en del af det lige siden.”

 

Og hvad der manglede af erfaring blev hurtigt gjort op for med ambition. Det tager ikke lang tid, at fornemme den målrettethed, som driver både designeren og hendes brand. ”Siden jeg besluttede, at mode var min vej, har jeg aldrig haft en plan B. Jeg tror på, at hvis man vil være succesfuld som designer, så skal man ville det 150 procent,” siger Skappel Holzweiler, som heller ikke viger fra, at bruge betegnelser som ’kun skyerne sætter grænser’, ’række mod stjernerne’ og ’altid fremad lænende’ til beskrive hendes brand.

Link to this block: #section_2011
Det er derfor heller ikke overraskende, at norsk modes fremgang i de seneste år har Holzweiler i front. ”Da vi startede Holzweiler var det lige i begyndelsen af en eksplosion af norsk mode. Indtil da var alting meget småt,” mindes Skappel Holzweiler. Mærket har siden vokset sig ud af Oslo Runway, og taget en større scene til modeugen i København, samt øget dets tilstedeværelse på det internationale marked. Men Holzweiler teamet holder benene solidt plantet på jorden, og finder fortsat inspiration tæt på hjem. ”Vi har altid gerne ville lave tøj til venner og familie. Vi er ikke drevet af trends,” bekender designeren. Holzweiler handler først og fremmest om håndværket og holdbarheden. Og Skappel Holzweilers største ønske er en dag, at se hendes håndværk i hendes børns garderobe eller i vintagebutikker, og bestemt aldrig endt op som skrald. ”Det vigtigste vi gør, er at skabe tøj som holder godt,” siger hun. ”Hvis folk ønsker, at købe et Holzweiler produkt, så er det ikke noget, de kun bør bruge én gang. Det burde blive i deres garderobe i årevis for at blive brugt igen og igen.”
HolzweilerModel.jpg

Jayce er iført skjorte fra Holzweiler.

”Vi har altid gerne ville lave tøj til venner og familie. Vi er ikke drevet af trends.” 

 

I 2017 begyndte mærket på en rejse mod bæredygtighed med et mål om, at blive fuldkommen plastikfri inden årtiets udgang. ”Vores forretning var ikke 100 procent plastikfri med udgangen af 2019,” fortæller Skappel Holzweiler. ”Men vi har lært, at bæredygtighed handler om så meget mere, og vi har udvidet vores horisont de sidste par år til at inkludere mere handling i alle dele af vores produktion.”

Blandt initiativer for at gøre processer omkring materialer, produktion og forsendelse mere miljøvenlig, eksperimenterede Holzweiler også med et spildfri modeshow til deres SS20 catwalk. ”Det eneste spild vi havde var tape, som vi brugte til at fastgøre gardinerne. Alle gardiner og lys blev genbrugt efter showet,” forklarer Skappel Holzweiler. At være spildfri var nemmere end de havde forventet, og nu er det firmaets politik altid at genbruge alt, hvad de bruger til deres shows, fordi som designeren ganske enkelt udtaler: ”Det giver ingen mening bare at skabe spild.”

Og den ukomplicerede tilgang til bæredygtighed er gennemgående for Holzweiler. Bæredygtighed er ikke en måde for dem, at tjene et ekstra bifald. Det er en naturlig del af deres hverdag. ”Det er ikke noget, vi tvinger folk til at følge. Hvis der er en mulighed, hvor vi kan gøre noget bedre, så vil alle i teamet gøre deres bedste for at opnå det,” siger Skappel Holzweiler. Og hun fortsætter: ”Jeg tror, det er vigtigt ikke at tale om modeindustrien, som værende bæredygtig, for det ville den aldrig være. Verden har alt det, den behøver når det kommer til materialer, så det handler mere om, at se hvad vi allerede har, og hvordan vi gør bedst mulig brug af det.”

Så hvad kan vi forvente os fra Holzweiler? Foruden at øge handlen i Asien, samt træffe endnu flere bæredygtige beslutninger, afslører Skappel Holzweiler, at det også er tid til, at de fokuserer på alt det, de har opnået på blot otte år. Et enkelt kig på deres portefølje fortæller dig, at det er meget velfortjent.


Find Holzweilers SS20 kollektion til herre på 1. etage i ILLUM. 

Editorial staff

Photographer: Sigurd Grünberger
Art Director: Ruben Hughes
HMU: Marianne Jensen 
HMU Assistant: Andrea Hansen
Stylist: Tine Daring     
Stylist Assistant: Louise Stevnshoved  
Content Editor: Frederikke Murillo 
Producer: Ole Clausen
Casting Director: Olivia Danielson
Model: Jayce / 95mgmt