Hvis du ikke allerede er bekendt med Agent Provocateur, så er det britiske lingeribrand et, du bør skrive dig bag øret. Brandet, som blev startet tilbage i 1994 af Joseph Corré – søn af Vivienne Westwood – startede ud som en lille butik i Londons Soho-kvarter, men har i dag vokset sig til et af de største globale undertøjsmærker. Agent Provocateur satte en ny kurs for lingeridesign med sexede og forførende produkter, og brandet var samtidig medvirkende til at bringe undertøj ind i modeverdenen og op på catwalken. I 2010 trådte Joseph Corré tilbage og lod Sarah Shotton overtage roret som kreativ direktør. Sarah, der allerede kendte til mærket, som hun havde været ansat hos siden 1999, har formået med stor succes at bringe Agent Provocateurs femme fatale-etos ind i den moderne verden, hvor kvinder ikke længere bærer lingeri for at tilfredsstille en mand, men som et værktøj for selvrespekt og styrke.
Agent Provocateur har altid været et brand, der ønsker at gå imod strømmen, og med den seneste kollektion, Super Natural, ønsker mærket at forføre os til nye højder. Kampagnen er skudt mod en kulisse af morgensolens lyserøde skær, og klassiske items har fået en opdatering med pink, guld, lilla og leopardprint som gennemgående elementer i kollektionen.
For at byde velkommen til Agent Provocateurs dragende univers i ILLUM har vi taget en snak med Sarah Shotton om lingeridesign, inspiration og hendes bedste råd til lingerishopping.
Hvordan blev du interesseret i at designe lingeri?
Jeg studerede mode på Central Saint Martins in 90’erne og har altid været interesseret i korsetter og kropsmanipulation. Jeg har selv former og har derfor altid brugt minimizer bh’er og shapewear, fordi dengang var det ikke moderne at have former – heldigvis har tiderne skiftet! Som størrelse 32F kunne jeg ikke finde noget spændende eller sexet lingeri, og ved få lejligheder, hvor jeg var til bh-fitting, fik jeg det dårligt over min krop og min bh størrelse. Så en besættelse af lingeri udviklede sig derfra, og da jeg fik chancen for at designe for Agent Provocateur var det et stort ønske for mig at skabe lækkert, sexet og moderne lingeri, som gør fantastiske ting for din krop – også hvis du bruger en større skål.
Du har arbejdet dig op af rangstigen hos Agent Provocateur. Hvad var din ambition, da du overtog som kreativ direktør?
Min ambition var at få flere kvinder til at bære og elske brandet verden over. Tiderne havde virkelig ændret sig siden Agent Provocateur lancerede i 90’erne, så jeg ville gerne sætte kvinders styrke forrest samt skabe kollektioner, der var mere moderne og teknisk udfordrende, og som dermed passede bedre ind i den moderne kvindes hverdag.
Hvor finder du inspiration?
For det meste lytter jeg til, hvad kunderne efterspørger, men sommetider kommer det fra min egne behov, og hvad jeg føler mangler i min lingerigarderobe. I forhold til det kreative, så er jeg meget inspireret af stærke kvinder, bøger, musik, film osv. Den evigt foranderlige verden er også en stor inspirationskilde.
Hvordan vil du beskrive den ideelle AP kvinde?
AP kvinden har mange facetter af sin personlighed. Hun stærk både af krop og sind. Hun ved, hvad hun vil, og hun ved også, hvordan hun opnår det.
Efter din mening, hvad er det så lingeri kan?
Lækkert lingeri kan fuldkommen forvandle, hvordan du har det med dig selv og din krop. Det kan få dig til at føle dig mere selvsikker og positiv. Lingeri har samme effekt som skulderpuder havde i 1980’erne eller stiletter i starten af 00’erne. Det får dig til at føle dig stærk, selvsikker og magtfuld, og hjælper dig med at opnå dine mål.
Hvordan har du mærket, at markedet har ændret sig de seneste år?
Markedet for lingeri har fuldkommen ændret sig, siden jeg først begyndte at arbejde for Agent Provocateur. Dengang var der meget få sexede lingerimærker. Agent Provocateur var det første af sin slags, da mærket lancerede, og så er der kommet flere og flere gennem årene. Lingerishopping var også noget andet. Dengang shoppede man til soveværelset eller måske til manden. I dag køber vi lingeri til og for os selv. Lingeri bliver også set meget på catwalken og er blevet et essentielt item i modegarderoben. Kvinder stiller flere krav til deres lingeri i dag. De vil ikke nøjes med bare en slags, de vil både have lingeri til hverdag, sexet lingeri, flot lingeri, sporty lingeri – listen er lang. Det skal passe til deres livsstil.
Hvad er dit bedste råd til at shoppe lingeri?
Vær åben for at blive målt ordentligt. Der er simpelthen ikke noget bedre end en bh, der passer perfekt, det ændrer virkelig din holdning. Man skal heller ikke prøve at klemme sig ned i for små størrelser. En bh, der sidder dårligt, er det værste under tøjet. Eksperimenter med dit undertøj. Prøv forskellige typer og farver. Det lingeri du måske troede ikke ville være noget for dig, kan vise sig at være netop det sæt, som får dig til at føle dig på toppen af verden.
Shop Agent Provocateur i lingeriafdelingen på 2. etage. Du kan booke din tid til en bh-fitting her.