Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 08.00 - 23.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 08.00 - 23.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
For Kinraden’s grundlægger Sarah Müllertz bør smykker ikke skabes på bekostning af klimaet. 

 

Kinraden er langt fra dit vante smykkebrand. Det danske, strømlinede mærke stiller nemlig bæredygtighed forrest, hovedmaterialet er egentlig en træsort, og designeren er oprindeligt arkitekt. Kinraden baner vejen for en ny type smykkebrand, hvor design og bæredygtighed går hånd i hånd, og hvor missionen er, at alle står tilbage som vindere: Både brand, forbruger og ikke mindst klimaet. “Når man som nyt brand skal bryde igennem, så tror jeg, det er vigtigt, at man er meget præcis i sin fortælling. Det har vi været,“ siger Sarah Müllertz, grundlægger og designer bag Kinraden. Sarah lancerede brandet i 2014 med ønsket om at skabe moderne og klassiske smykker med henblik på et cirkulært system. Alle materialer hos Kinraden er derfor genanvendt og genanvendelige. Både sølv og guld er genbrugt, og den sorte sten, som går igen i mange af produkterne, stammer fra den sjældne træsort mpingo, der typisk bruges til klassiske instrumenter. “Jeg synes, det var interessant, hvis man kunne slibe træet på samme måde som en lille diamant. Træ bliver jo til kul, som bliver til sten, som så til sidst bliver til en diamant, så det var lidt som at finde en diamantmine over jorden,” forklarer Sarah, der har fået lov til at købe restmateriale af mpingotræ fra den klassiske musikindustri, som hun ’upcycler’ til Kinraden smykker. 

Kinraden-campaign-AW20-WEB.jpg

Det er da heller ikke tilfældigt, at bæredygtighed blev hjertet i Sarahs brand. For hende er bæredygtighed et personligt valg. Et valg, hun aktivt træffer, hver gang beslutninger skal tages helt fra alt om smykkeæsker og transport til, hvordan hun behandler materialet eller sine medarbejdere. “Jeg synes, vi har en kæmpe forpligtelse som virksomhedsejere, specielt når vi laver produktion, at vi tænker bæredygtigt og på miljøet,” siger hun. Bæredygtighedsaspektet strækker sig derfor også ud i andre dele af brandet. For Sarah er det blandt andet vigtigt, at arbejdsforholdene er i top hos hendes samarbejdspartnere, og så skal alle led i kæden kunne tjene på forretningen. Målet er derudover at fortsætte som frontløber inden for bæredygtige smykker, og på et tidspunkt introducere et retursystem, hvor Kinraden tager imod gamle smykker, og på den måde får materiale nok til at kunne arbejde videre med. Hos Kinraden er bæredygtighed nemlig lig med cirkularitet, og håbet for Sarah er en dag at kunne køre forretningen rundt i en lukket ring. 

Kinraden-AW-20-WEB.jpg

Det hverken er eller har dog været nogen nem opgave at lancere et brand som Kinraden. “Det er godt livet leves forlæns, men forstås baglæns,” griner Sarah. Kinraden er et brand, der hovedsageligt bæres af sin fortælling. Tilbage i 2014, hvor bæredygtighed ikke var ligeså omtalt, blev brandet mest af alt set som et “nørdet projekt”. Sarah har derfor også til tider følt sig som en enegænger i branchen, og hun har heller ikke haft nogen at spejle sig i. Og det har givet forskellige udfordringer. “Det var virkelig svært at finde en leverandør, som ville arbejde med træet, og som levede op til vores bæredygtighedskrav,” fortæller hun. “Jeg endte med at finde et lille værksted i Bangkok, som er både kvindeejet og kvindedrevet, og dem har jeg lavet et samarbejde med.” Hvad der startede som nørderi er siden blevet ræsonnementet for brandet. “Vi har virkelig en trofast kundekreds, som bliver glade for vores produkt lige så snart, de forstår sammenhængen mellem bæredygtighed og designet. Folk køber virkelig dedikeret ind i vores historie,” fortæller Sarah. For hende er det vigtigt, at Kinraden bliver ved med at have en berettigelse, der går ud over blot at designe og skabe nyt hele tiden. Brandet er derfor ikke sæsonbetonet, og nye smykker kommer kun i drops, når Sarah føler, det er relevant. “Man er nødt til at passe på sine Kinraden smykker, hvilket jeg synes er en del af fortællingen,” siger hun. ”Det at skulle kere sig om de ting, som vi får, og så at passe på dem.” 

Du finder de smukke Kinraden smykker i stueetagen.