Tilbage i august måned sidste år satte Lovechild 1979 tiden på pause, da mærket inviterede modeugens deltagere til Helgoland Badeanstalt, på Amager, til dets SS20 show med titlen: Out of Office. “Den overordnede inspiration var lidt det her med, at komme væk og sætte tiden lidt i stå,” fortæller Anne-Dorthe Larsen, grundlægger og kreativ direktør af modemærket Lovechild 1979. For designeren handlede det meget om manglen på et roligt sted. Væk fra virkeligheden og byen, hvor man altid er på. På farten. På sin telefon. På job. “Det er som om, især i modebranchen, at vi alle sammen løber, som om der er noget vi skal nå. Men vi skal jo ikke nå noget,” siger hun. Anne-Dorthe, som er opvokset i det nordjyske, har en tilbagelænet person. Som hun selv siger, så har hun ikke travlt, for ting tager den tid, ting nu endnu en gang tager. Og det værner om en designer, der har benene solidt plantet på jorden i en branchen, hvor fart er afgørende.
Men dermed ikke sagt, at nordjyden blot læner sig tilbage og venter på, at mulighederne falder hende i skødet. Det har nemlig taget ambition og hårdt arbejde, at stå, hvor hun gør i dag. “Jeg startede min egen virksomhed, da jeg var 27, og det var måske forholdsvis ungt, men der havde jeg den erfaring, der var nødvendig,” fortæller hun. Det startede først med Nué butikkerne og mærket Nué Notes, men efter nogle år følte Anne-Dorthe sig låst fast i et prissegment, som forhindrede hende i, at arbejde med mere eksklusive materialer og stilarter. Det var heraf idéen til Lovechild 1979 opstod. ”Folk forventede at det var billigt, så vi kunne ikke rigtigt arbejde i silke og andre materialer, hvor det blev for dyrt, hvis man skulle konstruere noget. Så vi tænkte, så starter vi både et nyt brand,” fortæller hun. Men at være selvstændig med butikker og to brands, har også krævet arbejdstimer. “Jeg er jo kommet hertil, fordi jeg har været i gang så længe, men jeg kan godt fortryde, at jeg ikke var lidt mere ung og lidt mindre ambitiøs på mine egne vegne,” indrømmer hun. Anne-Dorthes kreative interesse startede tidligt, og udsprang især fra den tid, hun brugte med hendes farmor, som både lærte hende at sy, strikke og brodere. “Man skulle aldrig kede sig, når man var hos hende,” fortæller hun. Interessen for mode kom snigende op gennem teenageårene, og da Anne-Dorthe kommer fra en familie, hvor man selv måtte arbejde for det man ville have, blev hun hurtigt kreativ omkring tøj og sammensætninger. “Jeg kan huske, der var en butik i Aalborg, hvor de havde en nederdel, og jeg ville så gerne have den, men jeg havde ikke råd. Så jeg fik lov til at få et par af min fars gamle bukser, og så var det bare hjem til min farmor, og sidde og sy dem om til den her lille nederdel,” fortæller hun.
Derfra var stien til modebranchen lagt. Og efter at have flyttet til København, tilbage til Aalborg, og til København igen, samt med stillinger hos både Bruuns Bazaar og Mödstrom under bæltet var Anne-Dorthe klar til at starte sit eget. “Det er ikke så meget, det med at tegne tøj, men mere det med metervarer, og at finde ud af, hvordan man kan skabe noget ud fra det, som jeg egentligt synes er fascinerende,” siger hun. Og dette afspejles tydeligt i Lovechild 1979 kollektionerne. Anne-Dorthe designer ud fra hendes intuition, og hvad hun selv mangler. For hende er det vigtigt, at en kollektion kan bygge videre på, det man allerede har derhjemme. Og så er det især vigtigt, at det er brugbart. Tøj skal kunne holde til både cykelturen, et smut på lageret og hvad hverdagen nu engang byder på.
Netop dette er også tanken bag mærkets udelukkende kvindelige designteam. Sammen skaber de et stærkt udgangspunkt for at kreerer tøj, som favner og sidder godt på alle typer af kvinder. “Det har aldrig været tanken, at der skulle være en mand i teamet, men det handler mere om det med, at vi er nogle forskellige kvinder, med forskellig kropsbygning, forskellig stil og alt sådan noget. Så vi inspirerer hinanden,” siger Anne-Dorthe. I Lovechild teamet er det altid oppe at vende, hvordan kvinder bærer tøjet forskelligt, men også hvordan de bruger det forskelligt. For der er ingen tvivl om, at tøj altid ser godt ud på en høj, tynd model, men det skulle det også gerne på kvinden over 40, som måske har lidt rundere hofter.
Lovechild 1979 har nu eksisteret i ti år, og både Anne-Dorthe, såvel som mærket er blevet voksne. Det betyder nye ambitioner for det efterhånden etablerede modebrand. Og de starter med mærkets nye designchef, Laura Meldal Nørgaard, som skal designe for Lovechild 1979 under direktion af Anne-Dorthe. “Det bliver spændende, fordi så kan det jo ikke længere være, hvad jeg har inde i hovedet, og som jeg gerne vil have,” siger hun. Ansættelsen af en ny designer kommer i takt med mærkets ambition om, at indtage et mere internationalt marked. Anne-Dorthe har med sine butikker og to brands fået flair, for at designe tøj, der klarer sig godt på det danske marked. Og hun er sikker på, at med kombinationen af hvad hun kan og hvad Meldal Nørgaard, som tidligere har skabt tøj til at begås sig internationalt, kan, er de klar til at løfte mærket til det internationale marked. “Lovechild skal på en rejse, hvor rejsen ender henne, det ved jeg ikke, men jeg er helt sikker på, at den bliver rigtig spændende og det bliver en masse brugbart tøj. Af kvinder til kvinder,” siger hun med et smil.