Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Siden 2006 har Stine Goya stået i spidsen af hendes mærke af samme navn, der med dets signatur af pastelfarver og print har slået sig fast i modeverdenen, som et brand der følger sin egen vej.   

 

Lavmælt og med et stærkt sind. Sådan beskrives den danske designer Stine Goya ofte. Men det er fordi netop den beskrivelse rammer plet. Med hendes røde hår og yndefulde person stjæler designeren opmærksomheden, helt uden at bede om den. Det samme er sandt, da vi møder hende til ILLUMs kampagneskydning, hvor hun – imellem kameraets blitz, tøjskifte og forventningsfulde øjne – stadig formår at udtrykke helt præcist, hvem og hvad Stine Goya står for. Et tak for at hun måtte deltage, når hun også at få indført inden kameraets næste klik. Ydmyghed og at forblive tro mod sig selv, er nemlig, som hun selv fortæller, et af de bedste råd hun har fået – og et designeren uden tvivl har fuldt helt og holdent.

 

"Jeg ville have kvinder til at stå mere ud, tiltrække sig opmærksomhed og mærke hvordan det kan gøre noget ved én når man får komplimenter fordi man klæder sig lidt mere udtryksfuldt og iøjnefaldende end mange er vant til." 

 

 

StineGoya3.jpg

Nana er iført kjole fra Stine Goya. 

Hvordan endte du med at skulle være modedesigner? 


Min interesse for tøj og design startede, da jeg var helt lille, hvor jeg syede og designede tøj til mine forældre og mig selv. Jeg startede på designskolen Central Saint Martin i London, og mens jeg studerede, arbejdede jeg som model for nogle af de store modehuse. Så blev jeg moderedaktør og så branchen fra denne side også. Alt sammen kunne jeg bruge som gode erfaringer til at starte mit eget mærke. 

 

Hvad var din vision da du startede Stine Goya?


Min vision har altid været at stimulere kvinder til at udtrykke sig selv gennem deres tøj og stil – med smukke farvepaletter, skulpturelle silhuetter og et feminint udtryk. Jeg ville lave mine egne designs og et mærke der skilte sig ud fra mængden, og derfor var farver og print min vej. Ved at dyrke dette fik jeg skabt et rum, der ikke rigtigt – på det tidspunkt – eksisterede på den skandinaviske modescene. Dengang jeg startede, var stilen generelt mere minimalistisk, simpel og afdæmpet særligt blandt de skandinaviske mærker. Noget jeg ikke identificerede mig så meget med. Jeg ville have kvinder til at stå mere ud, tiltrække sig opmærksomhed og mærke hvordan det kan gøre noget ved én når man får komplimenter fordi man klæder sig lidt mere udtryksfuldt og iøjnefaldende end mange er vant til. 

 

Hvad er inspirationen bag din SS20 kollektion?

 
I denne sæson har vi hentet inspiration fra den internationale Ball Room scene. En bevægelse der er kendt for sin ekstravagante æstetik og stærke værdier omkring inklusion og ytringsfrihed. Noget jeg, og vi som brand, kan identificere os med og heraf opstod idéen til at lancere HOUSE OF GOYA. Kollektionen består af genfortolkninger af tidligere styles, men udforsker også nye proportioner, farver og materialer, der gør at vores styles føles dristigere og mere ekstreme end tidligere. Vi ønskede at udforske og udfordre os selv, samt udvide det rum, vi normalt befinder os i. SS20 er derfor i manges øjne mere eksperimenterende og udtryksfuld, men stadig med det stærke Goya DNA. 

StineGoya1.jpg

Nana er iført kjole fra Stine Goya.

 

Stine Goya har som brand været kendt for, æstetisk, at skille sig ud fra den stereotypiske forventning af skandinavisk design. Er dit danske ophav og dansk designkultur noget du bruger i dit arbejde på andre måder? 
                      
På en måde tror jeg altid at ens ophav og kulturelle baggrund vil være definerende for den måde man arbejder på. Hvad enten det er fordi man lægger sig i forlængelse af disse traditioner eller fordi man gør op med dem. I mit tilfælde er der helt sikkert lidt at begge dele i den måde jeg arbejder på. For mig er de dæmpede farvepaletter, minimalistiske design og klassiske silhuetter ikke nødvendigvis specielt dansk, men det er rigtigt, at der er en tendens til at se sådan på det. Og på den måde kommer jeg jo til at stå for en slags opgør med det. 


Hvad kendetegner dansk mode for dig?


Først og fremmest oplever jeg, at dansk stil er meget velovervejet. Danskere er ret komfortdrevne men samtidig designfokuserede. Vi er nok lidt mere afslappede i vores påklædning end svenskerne, men også mere udforskende. Vores designere drives til at udfordre og fremvise en ny tilgang og tankegang, som både er forfriskende og spændende. Selvom jeg har mine rødder i dansk designkultur, så jeg har både fra min tid i London og utallige rejser i udlandet lært at hente måske endnu mere inspiration fra andre kulturer, lande og internationale kunstmiljøer. Jeg er derfor i dag i høj grad tiltrukket af kunstnere og designere fra alle dele af verden hvilket har stor betydning for mit design, der jo altid tager afsæt i et konkret tema, kunstner eller værk som har vakt min nysgerrighed. 

 

Du har i de seneste år taget dit brand i en mere bæredygtig retning. Hvad fik dig til at tage den kurs? 

 

Det er afgørende vigtigt for mig, at vi som virksomhed har sat maksimalt fokus på at gennemføre ændringer i vores måde at drive virksomhed på, så vi gradvist får mere og mere miljøvenlige kollektioner. Efter en samtale med Eva Kruse, som er direktør i Global Fashion Agenda - indså jeg, at der er ikke noget at vente på. Jeg ønsker ikke, at Stine Goya skal eksistere på bekostning af den verden, vi lever i. Jeg bestræber mig på at udvikle en virksomhed med lang levetid – og derfor var det helt nødvendigt, at vores næste skridt skulle være at inkorporere bæredygtighed i vores interne og eksterne processer.

 

 

 

"Jeg oplever, der er ændringer på vej. Et skift hvor industrien i højere grad erkender behovet for, at tage ansvar for de massive negative konsekvenser produktion og salg af tøj medfører."
 
 

Bæredygtighed har mange facetter, og der er meget man gøre for at blive mere miljøvenlig. Hvilke områder har du valgt at lægge størst fokus på i forhold til bæredygtighed? 

 

Bæredygtighed er et belastet udtryk og risikerer at blive misbrugt i mange sammenhænge. Man kan ikke sige, at Stine Goya er et bæredygtigt brand, men det er af højeste prioritet at inkorporere og videretænke bæredygtige løsninger, der tager os i en positiv retning. I juni 2019 udgav vi vores langsigtede bæredygtige politik, der skitserer vores mål inden for områderne; produkt, planet og mennesker. Som designer var det vigtigt for mig at forstå vores materialer og processen bag vores produktion. Vi har også etableret en capsule-kollektion produceret 100 procent fra bæredygtige materialer, som bliver solgt via blandt andre Net-a-Porter og herhjemme hos ILLUM. 

 

Hvad begejstrer dig ved modeindustrien for tiden?


Jeg oplever, der er ændringer på vej. Et skift hvor industrien i højere grad erkender behovet for, at tage ansvar for de massive negative konsekvenser produktion og salg af tøj medfører. En mere åben tilgang med nye budskaber. Demokratisering af branchen, offentlighedens adgang til vores processer, og den åbne dialog mellem brands og kunder, er spændende og meget vigtige ændringer, som forhåbentlig vil vinde endnu mere fodfæste i fremtiden. Aldrig før tror jeg, der er blevet vist så mange facetter af denne industri og forretning til verdenen, hvilket ser jeg som en meget positiv ændring for alle. 

 

Hvad er dine mål for 2020? 


Vi skal fokusere på at nå vores mål inden for bæredygtighed, hvilket betyder at en større del af vores materialer skal være i de miljøvenlige kategorier, samt at vi skal indtænke bæredygtighed i flere dele af vores handlinger og processer. Det har meget høj prioritet. Samtidigt vil vi fortsætte med et stærkt internationalt fokus på udvikling af eksisterende og ikke mindst nye markeder.

 

Find Stine Goyas kollektion i vores dameafdeling på 2. etage. 
 

Editorial staff

Photographer: Sigurd Grünberger
Stylist: Tine Daring