Åbningstider:
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00
Se åbningstider
  • Mandag 10.00 - 20.00
  • Tirsdag 10.00 - 20.00
  • Onsdag 10.00 - 20.00
  • Torsdag 10.00 - 20.00
  • Fredag 10.00 - 20.00
  • Lørdag 10.00 - 20.00
  • Søndag 10.00 - 20.00

From left: Acne Studios blazer, 4.500 kr. SAVE 40%. Acne Studios bukser, 2.400 kr. SAVE 40%. Marni halskæde, 4.400 kr. SAVE 50%. Stella McCartney blazer, 9.000 kr. SAVE 70%. Stella McCartney bukser, 4.500 kr. SAVE 70%. Chloé øreringe, 2.400 kr. SAVE 50+20%. J.Lindeberg blazer, 3.200 kr. SAVE 50%. Givenchy skjorte, 4.425 kr. SAVE 60%. J.Lindeberg bukser, 1.200 kr. SAVE 50%. 

Engang udelukkende forbeholdt herretøj, jakkesættet har kæmpet sig ind i kvindemoden uden at se sig tilbage. 

Et jakkesæt har været betragtet elegant påklædning for mænd for hundredvis af år. Og idéen om at kun mænd kan bruge jakkesæt skiftede først mange år senere, hvor det blev acceptabel påklædning for kvinder. I dag er jakkesættet en klassiker i garderoben hos de fleste, uanset køn  – men det stærke budskab bag at iføre sig ét er langt fra det samme. Da modehuse som Balenciaga og Celine, nogle år tilbage, igen bragte jakkesættet tilbage i kvindemoden, handlede det især om at adskillede stilen fra politik – deraf den afslappede styling, der er stadig er populær. Men et kort tilbageblik på historien bag stilen giver anledning til at spørge, om det overhovedet er muligt at adskille de to?

 

Inden den brede accept af kvinder i jakkesæt var kønsroller meget klart defineret. Den franske skuespiller Sarah Bernhardt er registreret som den første kvinde i 1870 til at iføre sig en skræddersyet buksedragt, som hun betegnede hendes “Boy’s Clothes”. Det var set som skandaløst, og Bernhardt modtog hård kritisk fra aviserne i Paris for hendes tøjvalg. “Sarah Bernhardt brugte tydeligvis jakkesæt til at udfordre folks opfattelse af hende, samt til at få roller, hun ellers ikke ville have være i betragtning til,” fortæller Kathryn Sargent, den første kvindelige Head Cutter i en Savile Row skrædderbutik, og som nu har egen butik på Londons Savile Row. “I dag klæder kvinder sig for dem selv og hvem de ønsker at være i samfundet. De favner jakkesættet for at gøre det til deres eget.”  

Illum-Summe-Sale12521Web.jpg
Illum-Summe-Sale12547Web.jpg

En tidlig version af jakkesættet til kvinder, som vi kender det i dag, spillede en stor rolle i kampen for ligestilling. I 1910 kæmpede kvinder i England for deres ret til at stemme og blive hørt –  bevægelsen, senere kendt som Suffragette. I takt med at flere kvinder gik på gaden i demonstrationer og civil ulydighed, blev suffragette-dragten født og brugt i protest. Med dens skræddersyede jakke og nederdel var dragten set som progressiv, og et direkte modsvar til tidens restriktive Hobble Skirt, med en underkant på kun to en halv centimeter over jorden. Bevægelsen var senere til stor inspiration for Coco Chanel, der designede sit første jakkesæt i 1914 – en jakke med pelskant og en ankel-længde nederdel. Modehuset har siden videreudviklet jakkesættet over årene til at passe med kvinders skiftende livsstil. 

Årtier senere i 1932 bar Marlene Dietrich en tuxedo på den røde løber til hendes film premiere. Og samme år præsenterede den franske designer Marcel Rochas den første buksedragt til kvinder. “Kvinder plejede at bruge jakkesættet på en meget maskulin måde, for at passe ind, gøre et indtryk og blive accepteret af mænd i mandsdominerede brancher,” forklarer Sargent. I 1966 introducerede Yves Saint Laurent Le Smoking modens første tuxedo til kvinder. Le Smoking blev modtaget negativt af mange. I 60’erne var det nemlig stadig chokerende for kvinder af iklæde sig bukser. I 1968 endte New York socialite Nan Kempner med at tage bukserne af, da hun var iklædt en første generations Le Smoking, efter hun blev stoppet i en restaurant for at være uhensigtsmæssig klædt. 

I 1970’erne begyndte kvinder for alvor at træde ind på arbejdsmarkedet og omfavnede buksedragten. Dette blev blandt andet gjort for, at de ville blive set og taget seriøst, når de klædte sig som deres mandlige modparter. Giorgio Armani gik forrest i 1980’erne, da han revolutionerede jakkesættet med hans design og styling, og derved skabte The Power Suit. I dag ser vi ofte velkendte kunstnere og ledende skuespillerinder i elegante jakkesæt i både musikvideoer, tv shows, på den røde løber og i film. Ikke meget har ændret sig i form af design af jakkesæt for både mænd og kvinder, men det har ændret sig, hvordan vi ser kvinders rolle i samfundet. Du behøver ikke at være magtfuld eller politisk for at bære et skræddersyet jakkesæt, men det opløftende budskab bag stilen lever videre. 

Editorial staff

Fotograf: Linus Morales